Instrumenten då 1955 - 1962
|
Min första kontakt med gitarr fick jag genom att
min mamma, som var duktig att sjunga, ville kunna kompa sej
själv och då lämpligast till gitarr. Så hon köpte en Levin
rundhålsgitarr i musikaffären i Kumla. Nu blev det väl inte mer
än de tre vanliga hallujaackorden så efter hand så blev det mer
och mer att jag höll på med gitarren och med hjälp av - Levins
gitarrskola för eget ackompanjeman - lärde jag mej nåra fler
ackord. Efter hand så blev det väl uppenbart för mej att ville
jag bli en gitarrfantom så gick det inte an att ha en "frälsisgitarr".
Så på postorder i nån tidning så fanns den tjusiga
"orkestergitarren" Pampas till salu för runt 250 pengar. Ett
tyskt "kvalitetsintstument" som vilade tryggt i famnen på nån då
för tiden popular artist. Kvalitetsinstrumentet visade sig efter
hand ha en del brister, den var tex. helt omöjlig att intonera,
men höll man sig bara nedanför 12:e bandet så lät det inte allt
för eländigt. Men det lät ju för lite. Clas Ohlson hade en
billig magnetisk pickup som enkelt kunde "monteras på de flesta
gitarrer" så det blev mera postorder. Men mikrofon utan
förstärkare gick ju inte an....
|
 |
Så hur får man en gitarr att låta mycket utan att
ha en förstärkare? Jo, den Tandberg bandspelare som fanns i det
Johanssonska hemmet visade sig ha en alldeles utmärkt
förstärkarfunktion som man genom att vrida på diverse rattar och
vred kunde utnyttja som enbart förstärkare och då lämpligast
koppla in en större högtalare än den som satt i bandspelaren.
En gammal radio med en rätt maffig högtalare stod och skräpade.
Kablarna till högtalaren kopplades loss och skarvades och vips
hade jag plötsligt en förstärkare som lät mycket och märkligt
nog med ett rent och snyggt ljud. Rena turen, för detta med
ohmtal och anpassning var nåt som man lärde sig lång senare. Att
det råkade finnas en Tandberg i huset berodde mest på mitt
nyvaknade intresse för musik och då framför allt Radio
Luxemburg. En 80 meters kopparwire mellan skorstenarna på
grannen Gelin och våran egen gjorde att den stationen gick in
kanon och det var billigare att banda än att köpa
grammofonskivor.
|
 |
Min första "riktiga" gitarrförstärkare var denna
lilla 15 watts rörförstärkare från LM Ericsson. Jag har inget
minne av hur den kom in i mitt liv. Jag minns bara att min pappa
kom hem med en kartong från posten och meddelade att nu var jag
minsann skyldig honom 228 kr som då lämpligen kunde betalas vid
tillfälle. Såvitt jag kan minnas så blev det aldrig nåt
tillfälle. Tack pappa. Detta lilla underverk hade en
mikrofoningång och en linjeingång. En 10 tums bredbandshögtalare
från Clas Ohlson inhandlades per postorder från Insjön.
Alltihopa plockades in i en gammal Luxor radiolåda som hade
plundrat på sitt innehåll. När allt hade kopplats ihop anslöts
min gamla Pampasgitarr av äkta plywood, strömmen slogs på och
jag slog an mitt första elektriska ackord. Varpå pappa, som
varit behjälplig med montaget, omedelbart lämnade källarens
hobbyrum. Detta hobbyrum skulle senare upphöjas till rang som
repetitionslokal för String Rockers men det anade vi knappast
då.
|
 |
När det började att bli mer fråga om spelningar med kontrakt via
Musikerförbundet så gick det ju inte för sej att hasta runt med
hembyggda grejor. Den gamla Pampasgitarren fick ge plats för en
Bjärtonplanka inköpt på dåvarande Hagströms Musik på Olaigatan i
Örebro.Den är enligt uppgift sällsynt, för den lär bara ha
tillverkats i ett femtiotal exemplar. Fender och andra "inne"
plankor kostade ju skjortan för en fattig ung man. Nu var det ju
inte bara priset som avgjorde. Jag har aldrig gillat Fenders
smala halsar och den här plankan hade en lite bredare och
kortare hals som kändes bekväm att spela på. Den var relativt
hårdtryckt men det åtgärdades med en lätt nedslipning av banden.
Gamle Bjärton hängde med så länge som jag spelade gitarr dvs.
tom nån gång 1973-74 men
hamnade sen på väggen då jag övergick till bas. Där hänger den än
och samlar damm och det är säkert 10 år sen jag klämde ett
ackord på den . Vet inte ens om den funkar elektriskt . Jag har
klistrat på svart kontaktpapper på själva plankan då jag tyckte
att den var för vit på scen ...
|
 |
Ett KENT bandeko från Hagström i Älvdalen blev nästa mojäng. Det
var helt enkelt en ändlös bandslinga som rullade förbi ett
inspelningshuvud och tre avspelningshuvuden. Genom att laborera
med hastigheten på bandet och ställa volymen på
avspelningshuvudena kunde man få lite varierande effekter som
man med lite god vilja kunde kalla för eko. Bandslingan kostade
skjortan om man köpte den i affären men man kunde göra dom själv
med en bit vanligt rullband. Många försökte tejpa ihop slingor
med vanlig tape men jag som visste bättre använde BASF skarvtejp
för rullband. Och en flaska sårbensin och tops för tonhuvudena
som blev rätt skitiga då banden släppte från sej mycket
järnoxid.
|
 |
Av samma skäl som ovan
så byttes LM-förstärkaren, den gamla trotjänaren, ut mot en
vassare fabriksbyggd stärkare, en Hagström GA-85 med reverb och
lite annat lullull. Den var väl byggd för att motsvara Fenders
Super Reverb men kostade hälften så den fick duga. Bestyckad med
två 10" högtalare ca 85 watt output men en sämre reverb än på
Fender. Den hade en liten egenhet som kunde vara lite besvärlig
ibland. Placerad i vissa lägen bredvid tex. ett värmeelement
eller annan förstärkare
fungerade den som radiomottagare. Men det var alltid Radio
Moskva som kom in, oavsett var i landet fenomenet uppträdde. När det hände
var det bara att flytta den nån halv meter hit eller dit så
försvann fenomenet. Det var ju under "kalla krigets" dagar så
det var säkert nån komplott från röda Älvdalen ...
|
 |
|
|
◄ Tillbaka |
|